RECENZIA: Avantasia - The Metal Opera Part I

08.In Nomine Patris
09.Avantasia
10.A New Dimension
11.Inside
12.Sign of the Cross
13.The Tower

S kľudným svedomím môžem povedať, že Tobias Sammet (Edguy) urobil s debutom svojho bočného projektu dieru do sveta speed/power metalu. Album nesie v názve čarovné slovíčka marketingu - Metal Opera. Nebudem dokazovať, či vyvracať, že Opera je tam zaslúžene, ale Metal to rozhodne je.

Ako som spomenul je to bočný projekt, superskupina, kde sa na albume podieľa množstvo muzikantov a hlavne spevákov, ktorých mená rozozvučia samotné heavy metalové nebo. Zo základu je to Tobias Sammet (Edguy) ako skladateľ, spevák a klavírista, Henjo Richter (ex-Gamma Ray) ako gitarista, Alex Holzwarth (Rhapsody Of Fire) hrá na bicích a Markus Grosskopf (ex-Helloween) brnká na basgitaru. Zo spevákov sa účastnia Sharon den Adel (Within Temptation), Kai Hansen (Gamma Ray), Oliver Hartmann (ex-At Vance), David DeFeis (Virgin Steele), Michael Kiske (ex-Helloween), Ralf Zdiarstek, Andre Matos (ex-Angra), Rob Rock (Impellitteri) a Timo Tolkki (ex-Stratovarius), ktorý zároveň vypomáha s gitarou. Gitarovými linkami prispeli aj Norman Meiritz a Jens Ludwig (Edguy), na piáno si zahral Frank Tischer. Každý zo spevákov stvárňuje jednu postavu z príbehu Avantasie. Áno, album rozpráva príbeh, ten úzko súvisí s fantáziou a nábaženstvom a odohráva sa niekedy v 17. storočí.

V dobe vydania bolo zaujímavé, že jeden spevák si neželal, aby jeho meno figurovalo v zozname hosťujúcich spevákov, a tak bolo nahradené pseudonymom Ernie. Tento spevák má kontroverznú minulosť, keď vlastne pomohol položiť základy tohto žánru a následne znenávidel metal. Presvedčiť ho o znovunastúpení na palubu patrí určite k tým veľkým veciam, ktoré Tobias dokázal. Prihorieva? Áno, je to Michael Kiske a jeho spevácky výkon na tomto albume rozhodne nemožno podceniť. Tak ako ostatní speváci, aj on mu dáva niečo zo seba.

Tak obsadenie je hviezdne, prvý dojem by bol. Zostáva len zasunúť disk do mechaniky a načúvať. Album začína introm, čomu som osobne rád, pretože tieto skladby navodia správnu atmosféru ešte "pred začiatkom". Väčšina piesní je v solídne rýchlom tempe a spev je podporovaný aj zborom, ale nie príliš, skôr len na dofarbenie atmosféry. Veľkoleposť by sa dala prirovnať k starým Queenom. Balady nájdeme na albume hneď dve, prvá je pompéznejšia a druhá klasicky doprevádzaná len klavírom. Nechýbajú ani orchestrálne momenty. Niekoľko skladieb len dofarbuje atmosféru deja, a keď sme už pri deji, texty patria k tým podarenejším. Zozačiatku to človek možno neocení, no práve kvôli detajlom sa album prakticky nedá opočúvať. Je to tak, Tobiasove skladateľské schopnosti nemožno podceňovať.

Väčšina piesní je celkom pekne vyšpikovaných do hlasitosti, takže o nejakej dynamike tu reč byť nemôže. Zopár skladieb, naopak, má dynamiku na veľmi vysokej úrovni. Ak by sme zobrali do úvahy album ako celok, tak dynamický rozsah na tom nie je vyložene zle, ako v prípade novších albumov býva zvykom.

Čo sa týka kvality nahrávky, mixu a masteringu, myslím, že tu bola robota odvedená skvelo. Nástroje neznejú ako balast a nezlievajú sa dokopy ako všetky skladby od DragonForce. Orchestrálne prvky pôsobia majestátne, spev je vyčistený, gitary znejú dobre a bez rušivých frekvencií. Bicie zohrávajú v pesničkách veľkú úlohu a som rád, že nie sú utlačené dozadu, rád by som vyzdvihol aj výber bubeníkovho setu, ktorý vyniká hlavne pri prechodoch. Basu tiež krásne počuť. Jedinú chybyčku krásy, ktorú som si všimol, majú niektoré skladby pri vysokopoložených tónoch v speve, vtedy počuť na pozadí vysokú frekvenciu. Poslucháč s priemerným výstupným audio zariadením, si to vôbec nemusí všimnúť, a musím povedať, že sa to za celý album stane len zopár krát a nie je to príliš rušivé.

Túto dosku by som označil ako naozaj veľmi podarenú a hlavne, keď pomyslím na to, že sa jedná o debut. Fanúšikovia žánru by tomu určite mali dať šancu. Podobný kúsok sa nehľadá ľahko.

Hodnotenie: 95/100